Středověká filosofie

 

- upřednostňuje víru - rozvíjení křesťanství

- potlačování rozumu

- supraracionalismus - nad rozum

- rigidní doba- beze změny

- dogma- nezpochybnitelná pravda

                            -> nový zákon

Historická data

  - 30- ukřižování Ježíše Krista

  - 70- poničen Jeruzalém- zbourán Šalamounův chrám

  -313- Edikt milánský-  zrovnoprávnění křesťanství

  - 380- K. je jediné povolené náboženství 

  - 395- rozdělení římské říše -> lom K.

  - 529- uzavřena Platónova akademie

  - 570-632- život proroka Muhammada

  - 711- Arabové dobyli Španělsko- zanesli tam antickou filosofii

  - 1054- velké schizma- rozluka církve- západní X východní

  - 1119- založena 1. univerzita - v Bologni

  - 1209 a 1216- založeni františkáni a dominikáni

  - 1384- smrt Johna Wyclifa -

PATRISTIKA (1. období)

-základy křesťanské filosofie

- řeší 4 základní problémy

    - teologický-učení o Bohu a Boží trojici

    - christologický- učení o Ježíši - otázky početí, zmrtvýchvstání, boží podstaty, jeho myšlenky

    - antropologický- vztah člověka a boha

    - církevní- struktura a organizace

- antickou filosofii vnímá jako služku teologie

Justin " Martir"

  - mučedník

  - bránil křesťanství

Tertullianus

  - přelom 2./3. stol.

  - původně nebyl křesťan, ale stal se jím

  - "Credo quia absurdum est" - věřím, protože je to absurdní

            -> je nesmysl dokazovat víru rozumem- přesahuje náš rozum

Kléméns Alexandrijský

  - žil v době kdy byli křesťané ještě pronálsdováni

  - byl vyhnán  Athén- působil v Alexandrii

                         - prosazoval monoteismus

  - založil nejslavnější patristikou školu- Alexandrijská katechetická škola - učilo se tam náboženství

          - byl prvním scholarchou - ředitelem

Origenés

  - 3. stol. nl.

  - narodil se v Alexandrii jako křesťan

  - pracovitý houževnatý mladík

  - od malička se učil úryvky z bible

  - "muž ze železa" co si řekl, to splnil

  - přesně dodržoval biblická pravidla

  - druhým scholarchou AK školy

  - zbavil se svého mužství, aby se kvůli němu nedostal do pekla(podle bible)

  - byl vyobcován církve kvůli tomu že se nechal vysvětit v Římě na kněze(a ne v Alexandrii)

  - "ereatio ex nihilo" - stvoření z ničeho (pouhou myšlenkou)

Aurelius Augustinus (svatý Augustýn)

  - 354- 430

  - nenarodil se jako křesťan(jen z části)

  - z počátku se vydal na pohanský život- vedl rozmarný prostopášný vysokoškolský život

  -měl dítě s placenou milenkou

  - 387- účastnil se kázání biskupa v Miláně- uchvátilo ho to

                   -> nestal se právníkem - nechal se pokřtít, vedl asketický život v ústraní, věnoval se studiu

  - napsal spoustu knih a myšlenek

  - Confessiones- vyznání

                             - kniha kde píše o svém životě, hříších

                             - svůj život vnímá jako plný hledání a omylů

                                     - klid-> křesťanství

                             - je i humorná - doba dospívání

  - O obci boží - všechny lidi zle rozdělit do dvou skupin

                            - Obec boží - vyvolení, určení ke spáse - církev

                            - Obec pozemská - bezbožná nepřátel určených k zatracení

                                => nevraživost

 - O svobodě vůle- velký teologický spor o svobodné vůli- zdali ji člověk má či nikoli

                                - A zastává názor, že ji kdysi měl a pak o ni přišel- Adam a Eva

                                  - pojedením jablka ze stromu poznání o ni přišli a uvrhli na lidstvo dědičný hřích

                                         -> člověk je zatížen hříchem již při narození

                                         - o spasení člověka rozhoduje pouze bůh- nemůže toho svou vůlí dostáhnout

                                              - predestinace- předurčení ( k spasení nebo zatracení)

                                                   - člověk se může chovat jakkoli

 - říká že existuje trojí druh poznání

     - smyslové- nejméně spolehlivé - vnímá materiální svět

     - rozumové- vnímá abstraktní svět

     - sensus internus- vnitřní smysl- slouží k poznání boha

- byl lidmi oblíben, protože se přiznal ke svým hříchům

        -> člověk se může změnit, má šanci přestože vedl hříšný život

SCHOLASTIKA

- 2. období - navazuje na patristiku

- mnoho klášterních a vysokých škol

- vznik spisů- summ - encyklopedické spisy - zpracovány metodou "sic et non"

                                           - shromáždění pramenů- porovnání, závěr, osobní názor autora

                                                 - obsahuje i oponenturu

- spor o univerzálie

      - velký problém scholastiky

      -univerzálie- všeobecnina

            - spor o to jestli existuje nebo ne

            - realisté- "universalia sunt realia" - univerzálie jsou reálné

                             - "universalia sunt ante res" - univerzálie jsou před věcmi

                                       - názor podobná Platónovi- ale realisté to nepřiznávají

                              - vítězili

             - nominalisté- "universalia sunt nomina" - univerzálie jsou pojmy- reálně neexistují

                                       - "universalia sunt post res" - univerzálie jsou po věcech

Alcuin z Yorku

 - žil na přelomu 8. a 9. stol

 - na dvoře Karla Velikého

 - založil akademii -po vzoru Platóna

             - Academia Palatina - významné duchovní středisko

- snaha propojit antiku a středověk

Anselm z Cantenbury

- přelom 11. a 12 století

- pocházel ze šlechtického rodu

- vydává se na duchovní kariéru přes nesouhlas rodičů

- studoval teologii

- působil jako arcibiskup v Cantenbury

- snaží se vysvětlit víru rozumem

 - "credo ut inteligan" - věřím, abych porozuměl

                                          - víra musí rozum předcházet- jen pokud věřím, můžu porozumět

- snaží se dokázat a vysvětlit existenci boha- existuje-li ten pojem v jeho mysli, musí bůh nutně být

Pierre Abelard

- 11./12. století

- nenaplněná láska k Heloise - rodiny tomu nepřály -> byli odděleni-> strávil život v klášteře a psal jí dopisy

          - dopisy byly vydány jako Dopisy Heloise -> o mnoho století později byly jejich ostatky vykopány a společně pohřbeny

- nominalista

- " inteligo ut creda" - poznávám abych věřil

-intense- záměr

   - člověk hřeší nejen svými činy, ale i myšlenkami

Tomáš Akvinský

 - vrcholná scholastika

 - z Itálie 1224-1274

 - ze šlechtického rodu- byl dán k vychování k Benediktýnům

        - přeběhl k Dominikánům do Paříže pěšky(byl to chudý asketický řád)

            - na cestě byl zajat bratry a dovezen na rodný zámek a přemlouván

                   - poslali za ním kurtizánu -utekla před ním, protože se ji snažil zastrašit hořícím polenem, aby nepodlehl

              - podařilo se mu uprchnout a do konce života zůstal u Dominikánů

                    - jeho učení se stalo oficiálním pro katolickou církev

- měl velké břicho- nechal si vyříznout stůl

- byl prohlášen za svatého

- napsal mnoho knih

  Suma Teologická- otázka + výroky, argumenty + názory

                                    - učení o dvojí pravdě- přirozené-lze je vysvětlit rozumem  a nepřirozené- nelze je vysvětlit rozumem

                                                -nepřirozené- učení o svaté trojici, o zmrtvýchvstání

                                    - věda může víře předcházet ale nikdy by neměla stát proti ní

                                            -> mají-li různé závěry, pravdu má víra

  Suma proti pohanům- obhajuje křesťanství jako víru

  Komentáře k Aristotelovi - scholastika bere na milost antické filosofy

                                                    - byl kritizován za to, že ho komentuje, přestože nečetl jeho spisy v originále

-učení o esenci a existenci

    - esence- pravá podstata- bytnost

    - existence- konkrétní podoba, realizace- bytí

                        - evidentní, viditelná

    - e a e jsou neoddělitelné a obtížně rozlišitelní

    - variuje Aristotelovo učení o látce a formě

- snaží se používat rozum i v iracionálních záležitostech - dokázat boha

         - důkaz z nutnosti ryzí dokonalosti- jako opak k ostatní nedokonalosti

- vyslovuje se i k etice - připomíná a uznává Platóna a jeho 4 ctnosti- měly by se se připomínat,

            ale přidává 3 převyšující křesťanské ctnosti- víra, naděje, láska

  -" Trojího je třeba člověku ke spáse- vědět v co má věřit, vědět co má žádat a vědět co má činit"

- pokora vůči světu ve kterém žil

- 1322 prohlášen za svatého

- jeho učení -> tomismus

POZDNÍ SCHOLASTIKA

- doznívání, upevňování

- některá dogmata jsou kritizována

-proti tomistická kritika - od Františkánů

    - 3 Angličané z Oxfordu

 Roger Bacon

 - 1214-asi 1294

- je "otcem empirizmu" (poznávání pomocí zkušeností)

- prováděl různé experimenty- církev mu je zakázala zapisovat-přesto zapisoval->  byl vyhnán- strávil 10 let ve Francii

      - po návratu do Anglie byl zavřen do vězení, kde nakonec i zemřel

- " scientia experimentalis" - věda experimentální

     - vyvozování závěrů nelze dělat bez prověření

           - vyčítá Scholastikům neznalost matematiky a nevědeckou metodu

           - mělo by se experimentovat a zkoušet

- nejvíce se ozýval proti Tomáši Akvinskému, zejména jeho komentářům k Aristotelovi

- nabádal ke studiu řečtiny, hebrejštiny(jazyk starého zákona) a arabštiny

 -dosavadní překlady,které způsobily tolik škod by se měly spálit

W. Ockham(Oecam)

- "Ockhamova břitva"- čím složitější teorie vymýšlíme, tím více se vzdalují realitě

J. Duns Scotus