Středověká filosofie
- upřednostňuje víru - rozvíjení křesťanství
- potlačování rozumu
- supraracionalismus - nad rozum
- rigidní doba- beze změny
- dogma- nezpochybnitelná pravda
-> nový zákon
Historická data
- 30- ukřižování Ježíše Krista
- 70- poničen Jeruzalém- zbourán Šalamounův chrám
-313- Edikt milánský- zrovnoprávnění křesťanství
- 380- K. je jediné povolené náboženství
- 395- rozdělení římské říše -> lom K.
- 529- uzavřena Platónova akademie
- 570-632- život proroka Muhammada
- 711- Arabové dobyli Španělsko- zanesli tam antickou filosofii
- 1054- velké schizma- rozluka církve- západní X východní
- 1119- založena 1. univerzita - v Bologni
- 1209 a 1216- založeni františkáni a dominikáni
- 1384- smrt Johna Wyclifa -
PATRISTIKA (1. období)
-základy křesťanské filosofie
- řeší 4 základní problémy
- teologický-učení o Bohu a Boží trojici
- christologický- učení o Ježíši - otázky početí, zmrtvýchvstání, boží podstaty, jeho myšlenky
- antropologický- vztah člověka a boha
- církevní- struktura a organizace
- antickou filosofii vnímá jako služku teologie
Justin " Martir"
- mučedník
- bránil křesťanství
Tertullianus
- přelom 2./3. stol.
- původně nebyl křesťan, ale stal se jím
- "Credo quia absurdum est" - věřím, protože je to absurdní
-> je nesmysl dokazovat víru rozumem- přesahuje náš rozum
Kléméns Alexandrijský
- žil v době kdy byli křesťané ještě pronálsdováni
- byl vyhnán Athén- působil v Alexandrii
- prosazoval monoteismus
- založil nejslavnější patristikou školu- Alexandrijská katechetická škola - učilo se tam náboženství
- byl prvním scholarchou - ředitelem
Origenés
- 3. stol. nl.
- narodil se v Alexandrii jako křesťan
- pracovitý houževnatý mladík
- od malička se učil úryvky z bible
- "muž ze železa" co si řekl, to splnil
- přesně dodržoval biblická pravidla
- druhým scholarchou AK školy
- zbavil se svého mužství, aby se kvůli němu nedostal do pekla(podle bible)
- byl vyobcován církve kvůli tomu že se nechal vysvětit v Římě na kněze(a ne v Alexandrii)
- "ereatio ex nihilo" - stvoření z ničeho (pouhou myšlenkou)
Aurelius Augustinus (svatý Augustýn)
- 354- 430
- nenarodil se jako křesťan(jen z části)
- z počátku se vydal na pohanský život- vedl rozmarný prostopášný vysokoškolský život
-měl dítě s placenou milenkou
- 387- účastnil se kázání biskupa v Miláně- uchvátilo ho to
-> nestal se právníkem - nechal se pokřtít, vedl asketický život v ústraní, věnoval se studiu
- napsal spoustu knih a myšlenek
- Confessiones- vyznání
- kniha kde píše o svém životě, hříších
- svůj život vnímá jako plný hledání a omylů
- klid-> křesťanství
- je i humorná - doba dospívání
- O obci boží - všechny lidi zle rozdělit do dvou skupin
- Obec boží - vyvolení, určení ke spáse - církev
- Obec pozemská - bezbožná nepřátel určených k zatracení
=> nevraživost
- O svobodě vůle- velký teologický spor o svobodné vůli- zdali ji člověk má či nikoli
- A zastává názor, že ji kdysi měl a pak o ni přišel- Adam a Eva
- pojedením jablka ze stromu poznání o ni přišli a uvrhli na lidstvo dědičný hřích
-> člověk je zatížen hříchem již při narození
- o spasení člověka rozhoduje pouze bůh- nemůže toho svou vůlí dostáhnout
- predestinace- předurčení ( k spasení nebo zatracení)
- člověk se může chovat jakkoli
- říká že existuje trojí druh poznání
- smyslové- nejméně spolehlivé - vnímá materiální svět
- rozumové- vnímá abstraktní svět
- sensus internus- vnitřní smysl- slouží k poznání boha
- byl lidmi oblíben, protože se přiznal ke svým hříchům
-> člověk se může změnit, má šanci přestože vedl hříšný život
SCHOLASTIKA
- 2. období - navazuje na patristiku
- mnoho klášterních a vysokých škol
- vznik spisů- summ - encyklopedické spisy - zpracovány metodou "sic et non"
- shromáždění pramenů- porovnání, závěr, osobní názor autora
- obsahuje i oponenturu
- spor o univerzálie
- velký problém scholastiky
-univerzálie- všeobecnina
- spor o to jestli existuje nebo ne
- realisté- "universalia sunt realia" - univerzálie jsou reálné
- "universalia sunt ante res" - univerzálie jsou před věcmi
- názor podobná Platónovi- ale realisté to nepřiznávají
- vítězili
- nominalisté- "universalia sunt nomina" - univerzálie jsou pojmy- reálně neexistují
- "universalia sunt post res" - univerzálie jsou po věcech
Alcuin z Yorku
- žil na přelomu 8. a 9. stol
- na dvoře Karla Velikého
- založil akademii -po vzoru Platóna
- Academia Palatina - významné duchovní středisko
- snaha propojit antiku a středověk
Anselm z Cantenbury
- přelom 11. a 12 století
- pocházel ze šlechtického rodu
- vydává se na duchovní kariéru přes nesouhlas rodičů
- studoval teologii
- působil jako arcibiskup v Cantenbury
- snaží se vysvětlit víru rozumem
- "credo ut inteligan" - věřím, abych porozuměl
- víra musí rozum předcházet- jen pokud věřím, můžu porozumět
- snaží se dokázat a vysvětlit existenci boha- existuje-li ten pojem v jeho mysli, musí bůh nutně být
Pierre Abelard
- 11./12. století
- nenaplněná láska k Heloise - rodiny tomu nepřály -> byli odděleni-> strávil život v klášteře a psal jí dopisy
- dopisy byly vydány jako Dopisy Heloise -> o mnoho století později byly jejich ostatky vykopány a společně pohřbeny
- nominalista
- " inteligo ut creda" - poznávám abych věřil
-intense- záměr
- člověk hřeší nejen svými činy, ale i myšlenkami
Tomáš Akvinský
- vrcholná scholastika
- z Itálie 1224-1274
- ze šlechtického rodu- byl dán k vychování k Benediktýnům
- přeběhl k Dominikánům do Paříže pěšky(byl to chudý asketický řád)
- na cestě byl zajat bratry a dovezen na rodný zámek a přemlouván
- poslali za ním kurtizánu -utekla před ním, protože se ji snažil zastrašit hořícím polenem, aby nepodlehl
- podařilo se mu uprchnout a do konce života zůstal u Dominikánů
- jeho učení se stalo oficiálním pro katolickou církev
- měl velké břicho- nechal si vyříznout stůl
- byl prohlášen za svatého
- napsal mnoho knih
Suma Teologická- otázka + výroky, argumenty + názory
- učení o dvojí pravdě- přirozené-lze je vysvětlit rozumem a nepřirozené- nelze je vysvětlit rozumem
-nepřirozené- učení o svaté trojici, o zmrtvýchvstání
- věda může víře předcházet ale nikdy by neměla stát proti ní
-> mají-li různé závěry, pravdu má víra
Suma proti pohanům- obhajuje křesťanství jako víru
Komentáře k Aristotelovi - scholastika bere na milost antické filosofy
- byl kritizován za to, že ho komentuje, přestože nečetl jeho spisy v originále
-učení o esenci a existenci
- esence- pravá podstata- bytnost
- existence- konkrétní podoba, realizace- bytí
- evidentní, viditelná
- e a e jsou neoddělitelné a obtížně rozlišitelní
- variuje Aristotelovo učení o látce a formě
- snaží se používat rozum i v iracionálních záležitostech - dokázat boha
- důkaz z nutnosti ryzí dokonalosti- jako opak k ostatní nedokonalosti
- vyslovuje se i k etice - připomíná a uznává Platóna a jeho 4 ctnosti- měly by se se připomínat,
ale přidává 3 převyšující křesťanské ctnosti- víra, naděje, láska
-" Trojího je třeba člověku ke spáse- vědět v co má věřit, vědět co má žádat a vědět co má činit"
- pokora vůči světu ve kterém žil
- 1322 prohlášen za svatého
- jeho učení -> tomismus
POZDNÍ SCHOLASTIKA
- doznívání, upevňování
- některá dogmata jsou kritizována
-proti tomistická kritika - od Františkánů
- 3 Angličané z Oxfordu
Roger Bacon
- 1214-asi 1294
- je "otcem empirizmu" (poznávání pomocí zkušeností)
- prováděl různé experimenty- církev mu je zakázala zapisovat-přesto zapisoval-> byl vyhnán- strávil 10 let ve Francii
- po návratu do Anglie byl zavřen do vězení, kde nakonec i zemřel
- " scientia experimentalis" - věda experimentální
- vyvozování závěrů nelze dělat bez prověření
- vyčítá Scholastikům neznalost matematiky a nevědeckou metodu
- mělo by se experimentovat a zkoušet
- nejvíce se ozýval proti Tomáši Akvinskému, zejména jeho komentářům k Aristotelovi
- nabádal ke studiu řečtiny, hebrejštiny(jazyk starého zákona) a arabštiny
-dosavadní překlady,které způsobily tolik škod by se měly spálit
W. Ockham(Oecam)
- "Ockhamova břitva"- čím složitější teorie vymýšlíme, tím více se vzdalují realitě
J. Duns Scotus