Renesanční filosofie
- obnovení některých antických myšlenek
- antropocentrismus- ústředním zájmem je člověk
- důraz na rozum- racionalismus - lidé věří ve svůj rozum(víra není na prvním místě)
-člověk je vnímán jako "homo faber" - člověk kovář- každý může ovlivnit svůj osud
- štěstí lze najít i v současném životě (ne jen v posmrtném)
proměna společenských oblastí
- umění- sochařství, malířství, architektura,…
- člověk je zobrazován realisticky - možno zobrazit nahé tělo(ve středověku nepřípustné)
- kalokagathia- člověk má kultivovat tělo i ducha
- Michelangelo
- věda- medicína, astronomie, fyzika, biologie
- vede k objevování nových zemí a otevírání světa
- knihtisk
- rozvíjí se
- politika-hledání ideálního státního zřízení
N. Machiavelli
- byl spisovatelem a politologem
- kniha Vladař- představuje myšlenky ideálního státního zřízení a chování panovníka
- všechno nejlepší pro stát
- panovník musí vědět co je dobro a to konat
- zároveň však musí umět nastoupit cestu zla (pro dobro společnosti)
- špatné prostředky ospravedlní dobrý cíl (účel světí prostředky)
T. Hobbes
- kniha Leviathan - preferuje silného absolutního vůdce
- jediný způsob zachování míru
- pozoroval společnost a fungování společnosti mu přišlo nepřirozené
- "bellum omnium contra omnes"- válka všech proti všem
- každý člověk je egoistický a chce co nejvíce ukořistit - bojuje a zároveň se chrání
- "homo homini lupus" - člověk člověku vlkem
=> proto lidé kdysi vytvořili "společenskou smlouvu"
- každý se něčeho vzdá(svobody, majetku) vyššímu celku výměnou za bezpečí
- je materialistou
Thomas More
-věnoval se dokonalému zřízení
- kniha Utopia: "nemísto"- cosi co neexistuje
-filosofie
Mikuláš Kusánský
- na pomezí středověku a renesance
- diplomat
- vyjednával s Jiřím z Poděbrad
- spis o učené nevědomosti - pojmenovává poznání boha - přesahuje člověka
-> nelze ho nikdy úplně poznat
- vyjadřuje boha geometricky jako kružnici o nekonečném poloměru
Erasmus Rotterdamský
- 15./16. stol.
- Erasmus- vytoužený
- byl nemanželským dítětem z velké lásky
-> jediná šance jak se začlenit do společnosti- duchovní cesta
- napsal spis proti barbarům- problematika nekřesťana a nevzdělance
- kritika středověkého postoje
- člověk by se měl vzdělávat
- "v životě následuj apoštoly, ve vědění svatého Jeronýma"
(sv. Jeroným je autorem prvního překladu bible do latiny)
- v praktickém životě by měl být člověk zbožný, ale ve vědění by se měl naučit co
nejvíce(i to co přesahuje křesťanství-antika, hebrejština,...)
- "bonae litterae" - ušlechtilá vzdělanost (křesťanské zásady a všeobecné vzdělání)
- doslovně : dobré písmo
- spis Chvála bláznivosti
- byl ve sporu s M. Lutherem kvůli svobodné vůli
- E. se domníval, že ji člověk má, kdežto L. tvrdil, že člověka může spasit jen milost boží
- byl obviňován katolíky, že ve svých spisech vymýšlí argumenty hodící se protestantům a protestanty,
že se nevysloví přímo
- zemřel vyčerpán a znechucen
- je po něm pojmenována cena udělovaná za naplňování morálních principů v politice a mimořádný přínos
pro evropskou kulturu( získal ji V. Havel 1986)
Francis Bacon
- 1561-1626
- geniální člověk- ve 12 letech nastupuje na Cambridgeskou univerzitu - práva, diplomacie
-ve 23 letech se stal členem anglického parlamentu
- dostal se do vězení pro dlužníky -královna ho finančně podpořila
- věnoval se také vědě
- zkoumal vliv chladu na vnitřnosti slepic- zemřel na zápal plic
- je zakladatelem empirické linie (poznání založené na zkušenosti)- anticipoval empirismus
- vědec potřebuje- vědomosti - velké vybavené knihovny(připomíná myšlenku antické vzdělanosti)
- vybavené laboratoře pro experimenty
- místo, kde lze pozorovat květiny a zvířata v jejich přirozeném prostředí (botanické a zoo zahrady )
- muzea lidských činností- výtvory, vynálezy
Dílo:
Nové Organon
- navazuje na Aristotelův Organon
- 2 kroky ke správnému vědeckému bádání
- zbavit se omylů a stereotypů, které člověk má(mohly by ho dovést ke špatným závěrům)
- destruktivní metodologie
-idoly - stereotypy v myšlení
- různé druhy
- idol rodu- člověk má sklon k tomu aby ve věcech předpokládal vyšší smysl
- fatalizace
- idol jeskyně- vznikají z povahy a výchovy jednotlivce
- co převezmeme od rodičů považujeme za správné-usazeno od dětství
-idol tržiště- používání slov a jazyka- svádí k falešnému přisuzování pojmů k věcem
- hádáme se o slova, ne o podstatu
-idol divadla- když je člověku něco prezentováno jako pravda, nemusí to pravdou být
- najít a použít správnou metodu
- konstruktivní metodologie
- indukce - z konkrétností vyvozujeme celek
- "Vědění je moc lidstva nad přírodou."- člověk by ji měl využít a ovládnout(bez negativní konotace)
- je nutné ji pochopit
-Nová Atlantida
- připomíná Platóna a jeho myšlenky ideálním státním zřízení
-ideální prostor, nové státní zřízení
- hierarchicky uspořádané společenství
- izolovaný stát bez kontaktu se světem(vždy na nějaký čas)
-řízený vědci
- Kupci světla se vypravují do jiných civilizací a zkoumají, co oni vymysleli a směňují
- důležitý obchod s informacemi