Renesanční filosofie

 

- obnovení některých antických myšlenek

       - antropocentrismus- ústředním zájmem je člověk

       - důraz na rozum- racionalismus - lidé věří ve svůj rozum(víra není na prvním místě)

-člověk je vnímán jako "homo faber" - člověk kovář- každý může ovlivnit svůj osud

- štěstí lze najít i v současném životě (ne jen v posmrtném)

proměna společenských oblastí

    - umění- sochařství, malířství, architektura,…

                  - člověk je zobrazován realisticky - možno zobrazit nahé tělo(ve středověku nepřípustné)

                  - kalokagathia- člověk má kultivovat tělo i ducha

                  - Michelangelo

     - věda- medicína, astronomie, fyzika, biologie

                 - vede k objevování nových zemí a otevírání světa

                 - knihtisk

                 - rozvíjí se

     - politika-hledání ideálního státního zřízení

N. Machiavelli

 - byl spisovatelem a politologem

- kniha Vladař- představuje myšlenky ideálního státního zřízení a chování panovníka

                         - všechno nejlepší pro stát

                         - panovník musí vědět co je dobro a to konat

                                     - zároveň však musí umět nastoupit cestu zla (pro dobro společnosti)

                                       - špatné prostředky ospravedlní dobrý cíl (účel světí prostředky)

T. Hobbes

- kniha Leviathan  - preferuje silného absolutního vůdce

                                       - jediný způsob zachování míru

                                 - pozoroval společnost a fungování společnosti mu přišlo nepřirozené

                                 - "bellum omnium contra omnes"- válka všech proti všem

                                              - každý člověk je egoistický a chce co nejvíce ukořistit - bojuje a zároveň se chrání

                                 - "homo homini lupus" - člověk člověku vlkem

                                              => proto lidé kdysi vytvořili "společenskou smlouvu"

                                                        - každý se něčeho vzdá(svobody, majetku) vyššímu celku výměnou za bezpečí

- je materialistou

Thomas More

 -věnoval se dokonalému zřízení

- kniha Utopia: "nemísto"- cosi co neexistuje

 

       -filosofie

Mikuláš Kusánský

 - na pomezí středověku a renesance

 - diplomat

 - vyjednával s Jiřím z Poděbrad

 - spis o učené nevědomosti - pojmenovává poznání boha - přesahuje člověka

                                                                -> nelze ho nikdy úplně poznat

- vyjadřuje boha geometricky jako kružnici o nekonečném poloměru

Erasmus Rotterdamský

 - 15./16. stol.

 - Erasmus- vytoužený

                   - byl nemanželským dítětem z velké lásky

                             -> jediná šance jak se začlenit do společnosti- duchovní cesta

 - napsal spis proti barbarům- problematika nekřesťana a nevzdělance

                                                    - kritika středověkého postoje

                                                    - člověk by se měl vzdělávat

                                                    - "v životě následuj apoštoly, ve vědění svatého Jeronýma"

                                                                                                          (sv. Jeroným je autorem prvního překladu bible do latiny)

                                                        -  v praktickém životě by měl být člověk zbožný, ale ve vědění by se měl naučit co

                                                                  nejvíce(i to co přesahuje křesťanství-antika, hebrejština,...)

                                                     - "bonae litterae" - ušlechtilá vzdělanost (křesťanské zásady a všeobecné vzdělání)

                                                                                      - doslovně : dobré písmo

  - spis Chvála bláznivosti

  - byl ve sporu s M. Lutherem  kvůli svobodné vůli

            - E. se domníval, že ji člověk má, kdežto L. tvrdil, že člověka může spasit jen milost boží

                 - byl obviňován katolíky, že ve svých spisech vymýšlí argumenty hodící se protestantům a protestanty,

                           že se nevysloví přímo

 - zemřel vyčerpán a znechucen

 - je po něm pojmenována cena udělovaná za naplňování morálních principů v politice a mimořádný přínos

       pro evropskou kulturu( získal ji V. Havel 1986)

Francis Bacon

- 1561-1626

- geniální člověk- ve 12 letech nastupuje na Cambridgeskou univerzitu - práva, diplomacie

-ve 23 letech se stal členem anglického parlamentu

- dostal se do vězení pro dlužníky -královna ho finančně podpořila

- věnoval se také vědě

- zkoumal vliv chladu na vnitřnosti slepic- zemřel na zápal plic

- je zakladatelem empirické linie (poznání založené na zkušenosti)- anticipoval empirismus

- vědec potřebuje- vědomosti - velké vybavené knihovny(připomíná myšlenku antické vzdělanosti)

                                 - vybavené laboratoře pro experimenty

                                 - místo, kde lze pozorovat květiny a zvířata v jejich přirozeném prostředí (botanické a zoo zahrady )

                                 - muzea lidských činností- výtvory, vynálezy

Dílo:

Nové Organon

 - navazuje na Aristotelův Organon

 - 2 kroky ke správnému vědeckému bádání

           - zbavit se omylů a stereotypů, které člověk má(mohly by ho dovést ke špatným závěrům)

                  - destruktivní metodologie

                     -idoly - stereotypy v myšlení

                                - různé druhy

- idol rodu- člověk má sklon k tomu aby ve věcech předpokládal vyšší smysl

                                    - fatalizace

- idol jeskyně- vznikají z povahy a výchovy jednotlivce

                                     - co převezmeme od rodičů považujeme za správné-usazeno od dětství

-idol tržiště- používání slov a jazyka- svádí k falešnému přisuzování pojmů k věcem

                          - hádáme se o slova, ne o podstatu

-idol divadla- když je člověku něco prezentováno jako pravda, nemusí to pravdou být

           - najít a použít správnou metodu

                    - konstruktivní metodologie

                           - indukce - z konkrétností vyvozujeme celek

                           - "Vědění je moc lidstva nad přírodou."- člověk by ji měl využít a ovládnout(bez negativní konotace)

- je nutné ji pochopit

-Nová Atlantida

- připomíná Platóna a jeho myšlenky ideálním státním zřízení

 -ideální prostor, nové státní zřízení

 - hierarchicky uspořádané společenství

 - izolovaný stát bez kontaktu se světem(vždy na nějaký čas)

 -řízený vědci

 - Kupci světla se vypravují do jiných civilizací a zkoumají, co oni vymysleli a směňují

 - důležitý obchod s informacemi